Jak zachęcić dzieci do zabawy i dlaczego jest ona taka ważna?

Opublikowano: środa 13 kwietnia, 2022

W dobie natłoku obowiązków i zajęć dla dzieci dowiedz się, dlaczego zabawa dzieci jest naprawdę ważna. Omówimy korzyści płynące z zabawy i pokażemy proste sposoby zachęcania dzieci do swobodnej zabawy.

Bawiąc się, dzieci nie marnują czasu. Podczas zabawy dzieci uczą się wielu rzeczy, których nie da się nauczyć w żaden inny sposób. Uczą się ich poprzez doświadczenie, a dla dzieci doświadczenie to pochodzi z zabawy.

 

Na przykład, jak dogadywać się z innymi dziećmi? To prawdopodobnie najważniejsza rzecz, jakiej każdy musi się nauczyć – jak dogadywać się z rówieśnikami. Jak w sytuacjach społecznych zaspokajać swoje potrzeby, a jednocześnie mieć pewność, że inni ludzie też je zaspokajają?

 

 

W rzeczywistości istnieje wiele aspektów zabawy, ale dziś skupimy się na czterech kluczowych cechach zabawy dzieci. Omówimy także korzyści płynące z zabawy oraz, co najważniejsze, jak zachęcać dzieci do swobodnej zabawy.

 

 

Najważniejsze cechy zabawy dziecięcej

 

  1. SAMODZIELNIE WYBRANA I SAMODZIELNIE KIEROWANA

Choć możemy mówić o tym, że nasze dzieci grają w balet czy piłkę nożną, to nawet jeśli jest to aktywność wybrana przez nie same, nie jest ona kierowana przez nie same. Dlatego też czynności wykonywane pod kierunkiem dorosłych nie są uznawane za zabawę.

  • Samodzielnie wybrane i samodzielnie kierowane
  • Nie obejmuje zajęć kierowanych przez dorosłych
  • Samodzielne wybieranie i kierowanie zabawą

Mówiąc najprościej, zabawa to aktywność, którą dzieci same wybierają i którą same kierują. W ten sposób dzieci uczą się tworzyć własne zajęcia, uczą się kierować własnymi działaniami.

 

 

  1. WEWNĘTRZNA MOTYWACJA

Drugą cechą charakterystyczną zabawy jest to, że jest ona wewnętrznie wzmacniająca, wewnętrznie motywująca. Dziecko robi to, bo chce to robić. Nie robisz tego, aby zdobyć trofeum, nie robisz tego, aby otrzymać pochwałę od rodziców lub nauczyciela, ani nie robisz tego, aby otrzymać ocenę.

 

  • Wewnętrzna motywacja
  • Nie kierowana nagrodą
  • Rozwija zainteresowanie własną osobą i pasję

Robisz to, bo chcesz to robić, zabawa jest sama w sobie nagrodą. Zabawa to sposób, w jaki dzieci odkrywają i uczą się, co lubią robić. W ten sposób rozwijają swoje pasje, zainteresowania, a ci, którzy mają szczęście, mogą później robić karierę w tym, co lubią robić w zabawie jako dzieci.

 

 

 

  1. OKREŚLONE RAMY

Trzecią cechą zabawy, która wielu osobom może wydawać się nieco sprzeczna z intuicją, jest to, że zabawa jest zawsze ustrukturyzowana. Zawsze jest organizowana przez samo dziecko lub dzieci. Zabawa nie jest czynnością przypadkową; jest dowolnie wybrana, ale nie jest przypadkowa.

  • Zawsze jest organizowana przez dziecko lub dzieci
  • Nie jest czynnością przypadkową
  • Podążanie za społecznie uzgodnionymi zasadami

Dzieci biorące udział w zabawie angażują się w określoną czynność, którą mają na myśli, i organizują swoje zachowanie zgodnie z zestawem reguł, które mogą być ukryte lub wyraźne.

Tak więc zabawa, jej struktura i tworzenie reguł dotyczących zabawy to sposób, w jaki dzieci uczą się tworzyć i przestrzegać społecznie ustalonych reguł.

 

 

  1. WYOBRAŹNIA

Czwartą cechą zabawy jest to, że zawsze występuje w niej element wyobraźni.

Niektóre zabawy są bardziej fantazyjne niż inne, ale wszystkie wymagają wyjścia z realnego świata. Zanurzacie się w ten udawany świat. Jeśli małe dzieci udają gobliny lub syreny, udają kogoś, kim normalnie nie są, i odgrywają tę rolę.

  • Zawsze z wyobraźnią
  • Udawanie kogoś lub czegokolwiek, kim chce się być
  • Angażuje inne dzieci
  • Nie potrzeba wyszukanych zabawek – wystarczy stara dobra zabawa na świeżym powietrzu

 

Dzieci w naturalny sposób lgną do innych dzieci, a najważniejszym bodźcem do zabawy są inne dzieci, z którymi mogą się bawić – jeśli coś tam jest, znajdą coś dla siebie.

Nie trzeba mieć wyszukanych zabawek, wystarczy przestrzeń i możliwości.

W zależności od wieku dziecka może ono bawić się mniej lub bardziej wspólnie.

Niemowlęta i małe dzieci częściej bawią się same lub obok siebie, podczas gdy starsze maluchy i dzieci w wieku przedszkolnym mają tendencję do coraz większej współpracy w zabawie.

Ale nawet jeśli małe dzieci i maluchy często bawią się same, to najczęściej lubią bawić się w pobliżu innych dzieci i z ciekawością przyglądają się temu, co robią inni.

To także sprawia, że dzieci są szczęśliwe, co jest dodatkową korzyścią uboczną.

 

 

Korzyści płynące z zabawy

Dlaczego więc zabawa jest ważna?

 

Lata badań wykazały w sposób jednoznaczny, że zabawa prowadzona przez dzieci wspomaga ich wzrost i rozwój.

Zabawa dzieci wzmacnia ich zdolności poznawcze, psychologiczne, emocjonalne i fizyczne, pomaga im osiągać dobre wyniki w szkole i jest kluczową i istotną częścią życia każdego dziecka.

 

Zabawa daje dzieciom umiejętności na całe życie, których można się nauczyć tylko poprzez zabawę. Na przykład:

 

  • Nauka samodzielnego odkrywania pewnych rzeczy.
  • Nauka podejmowania zdrowego ryzyka.
  • Odkrywanie nowych sposobów poznawania świata i jego funkcjonowania, w oparciu o własne zainteresowania i wewnętrzną motywację.
  • Ćwiczenie ważnych umiejętności życiowych, takich jak pokonywanie wyzwań, rozwiązywanie problemów w wyobraźni (samodzielnie lub z innymi dziećmi), skuteczne wyrażanie swoich uczuć w kontaktach z innymi oraz współdziałanie z osobami, które mogą mieć odmienne punkty widzenia.
  • Doświadczają radości z samodzielnego odkrywania, ekscytacji z możliwości wypróbowania własnych innowacyjnych pomysłów bez strachu przed porażką, który zwykle pojawia się, gdy istnieje z góry ustalony sposób na „rację” lub „zwycięstwo”.

 

To właśnie poprzez zabawę dzieci uczą się tego, czego nikt inny nie jest w stanie ich nauczyć.